LÄTT VAL!

Snart är det val i Sverige, närmare bestämt på söndag, den 19 september! Själv har jag redan röstat, och jag röstade på Socialdemokraterna, as usual.

För mig känns detta val extra viktigt, eftersom jag kommer vara färdig med min utbildning i vår, och alltså ska ta mig ut på arbetsmarknaden! Lite läskigt är det, tänk om jag inte får ett jobb, eller ett som jag vill ha.. Med tanke på att jag har pluggat så får jag inte någon arbetslöhetskassa om jag inte skulle få nått jobb, och vad gör man då? Börjar plugga igen...?

Som de flesta opinionundersökningarna visar så kommer nog (tyvärr) Alliansen att vinna detta val igen..vilket nästan får mig att gråta av frustration! Alla har vi olika åsikter, och de jag skriver här, är mina.. Jag tycker att det är väldigt själviskt att rösta blått, jag blir rädd över vilken arrogans hälften av alla Svenskar visar upp. Om Alliansen vinner i år, så kommer yttligare 75 000 människor bli utförsäkrade ur arbetslöshetskassan tills nästa valperiod. Människor som tvingas söka socialbidrag eller ta ett jobb som de för tillfället kanske inte fysikt eller psykiskt klarar av, tvingas att arbeta trots svåra sjukdomar, då försäkringskassan inte godkänner sjukförsäkring. Vart tog Sveriges empati vägen, vill vi verkligen ha ett samhälle som liknar USA, där bäste man klarar sig själv, skit i andra, bara jag har det bra?

Är det inte vi som är starka och friska idag, som borde stå upp för de svaga?? Är det inte vi som borde fajtas för att de ska få en dräglig vardag, vi som faktiskt har ork? Är det inte mänskligt att vi som faktiskt kan betala skatt gör det, så att alla får lika sjukvård oavsett kön, inkomst, samhällsklass? Detta trodde jag var en av våra grundläggande instinkter, att ta hand om de som behöver en hjälpande hand? Jag tror på karma, om jag satsar på alla idag, på de som behöver hjälp, så får jag kanske förhoppningsvis hjälp när jag behöver. Kanske är det jag som får ett svårt sjukdomsbesked och behöver vård nästa gång, blir arbetslös, skadar mig, blir ensamstående mamma eller fattig pensionär.

Hmm svåra frågor, lätt val.. på söndag avgörs det..är ni med eller mot mig!? =)


Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag är med dig!!!

2010-09-18 @ 11:54:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0